Mikäli löytyy ehdotuksia, kysymyksiä, sanottavaa tai jotain muuten vain kommentteihin kuuluvaa, älkää pelätkö vaan kommentoikaa rohkeasti, kommentteihin pyritään aina vastaamaan ja kommentointi on avointa myös ilman mikäännäköisiä tunnuksia. Kommentteja siis!

lauantai 30. kesäkuuta 2012

Mikä näitä nykypelejä oikein vaivaa?


Ystäväni kanssa pelatessa hän kysyi minulta, että miksi joitain pelejä voi pelata uudestaan ja uudestaan, mutta toiset jää ensimmäiseen kertaan. Tämä kysymys herätti minut aatoksistani täysin. Ensimmäinen kysymys pitkään aikaan mihin en pystynyt suoralta kädeltä täysin vastaamaan. Siksipä päätinkin istahtaa hetkeksi alas ja miettiä.
                       Avasin pelikaappini (oli muuten työlästä löytää se kaikkien näiden vaatteiden alta) ja aloin käymään läpi pelejä ja pohtimaan. Ensimmäinen peli, joka nappasi huomioni, oli Vanquish. Sen juoni oli hyvin keskinkertainen, henkilöhahmot eivät olleet mitenkään erilaisia verrattuna muihin peleihin, mutta silti olen vetänyt sen läpi jo neljästi. Kysyin itseltäni, miksi, ja päädyin lopputulokseen, että sen pelimekaniikat ovat vain niin järjettömän hauskat, ettei koko peliä voi vain jättää kaappiin lojumaan. Sen jälkeen näin Crysis 2:sen. Kaikki osat, paitsi grafiikat ovat siinä pelissä melko keskinkertaisia ja unohdettavia, eikä superpukukaan tuonut kovin paljon iloa. Tässä parissa toisin sanoen voittajaksi selviytyi se, jolla oli loistavat pelimekaniikat.
                          Tulokseen tultuani jatkoin kuitenkin pelieni läpi kahlaamista. Käteeni sattui Red Dead Redemption. Olen vetänyt sen kolmesti ja pohdin jälleen syytä. Mielenkiinnokseni huomasin, että syy oli sama. Rakastin sen pelimekaniikkoja. Ampuminen on hauskaa ja ajan hidastaminen ja ”automaatti” ampuminen on tehty uskottavasti ja tyylikkäästi. Myös hevosella ratsastamisessa on onnistuttu. Ja tälle vastapariksi kaivoin vahingossa esiin Brink:n konsoliversion. Ei, ei, ei, EI. Liikkuminen on tönkköä ja epämukavaa. Ampuminen nyt löytyy samalla tyylillä melkein kaikista räiskintäpeleistä, ja pelimoodit ovat hyvin perinteisiä. Ei.
                          Viimeisenä onnistuin nappaamaan allkuperäisin Metal Gear Solid:n. Olen aina rakastanut pelisarjan kaikkia osia ja olen pelannut jokaisen niistä useampaan kertaan läpi. Mutta huomasin hauskan pienin tekijän pelikerroistani. En ole katsonut cutscenejä enkä seurannut juonta (joka on muuten kaikissa loistava) läpi, kuin kerran per peli. Tarkoitan tässä vain sitä, että niiden PELIMEKANIIKAT ovat vain niin julmetun hauskoja, että niitä voi vetää uudestaan ja uudestaan läpi.
                           Hyvin mielenkiintoinen lopputulos. Olen siis itse ainakin sitä mieltä, että pelille tätä niin sanottua replay valueta, eli uudelleenpelaamisarvoa, antaa juonen sijasta itse pelaamisen hupi. Hyvä juoni auttaa tietenkin, mutta ei ainakaan minulle ole pakote. Tutkitaan vaikka tapausta Mass Effect. Ensimmäinen pelisarjan osa on hyvä, mutta ei välttämättä juonensa puolesta, vaan keskustelujärjestelmän ja hahmokehittämisen vuoksi.
                           Miksi siis nykyään keskitytään enemmän juoneen, kuin itse pelaamisen hauskuuteen? Mass Effect 3, kaatui minulle sen hyvinkin liialliseen space-näppäimen käyttöön ja siihen juonen lopetukseen tietenkin. Samaten moni uusi peli jää minulla ainakin kaappiin, koska niiden pelaaminen ei vain ole niin hauskaa. Sen sijaan vähä pölyisimmät pelit kaapissani ovat playstationin legendat, kuten Tekken 3 ja Mickeys wild adventure. Eli siis vinkkinä peliyhtiöille = Tehkää pelistä hauska pelata, ja sitten kesittykää juoneen.

No minä olen tältä päivältä valitteluni valittanut, joten ei muuta kuin mielenkiintoisia lukuhetkiä, kiitos lukemisesta ja kommentoikaa ihmeessä, jos on jotain vastaan sanottavaa. FatHazardilta kiitti ja kuitti.

2 kommenttia:

Liewec kirjoitti...

Hyvä tietää, että se välilyönnin hakkaaminen ME3 jatkui vielä demon jälkeenkin. Itsehän pelasin vain sen demon ja siinä jo meni hermo siihen näpytykseen, joten en koko peliin sen koommin koskenut, hyvä tietää että aavistukseni oli oikea. :)

Kirjoitusta koskeva aihe on kylläkin haastava vastata, sillä joskus jopa peli, jossa on hyvin paljon ärsyttäviä ominaisuuksia, pääsee pelattavaksi hyvinkin usein. Kun taas jokin peli, jossa on lähes kaikki kohdallaan, niin yksi huono ominaisuus saa hautaamaan pelin ikuisiksi ajoiksi. Omalla kohdallani en ole myöskään löytänyt mitään yhteneväistä tekijää tähän, kaipa silläkin on paljon erkitystä millä fiiliksellä kulloinkin pelaa ja millainen pelaaja noin niinkuin yleisesti ottaen on.

Toisaalta itse olen aika kärsimätön pelaaja ja harvoin jaksan yhtä peliä pelata niin kauan, että se menisi kerralla läpi, vaan jatkan sitten joskus päivien, viikkojen tai kuukausienkin kuluttua siitä, mihin viimeksi olen jäänyt. Tällöin on iso merkitys pelin antamalla ensivaikutelmalla, jonka voimin jaksaa pelin vääntää loppuunkin vaikka peli itse loppua kohden lössähtäisikin.

Kärsimättömyyteeni liittyy myös se, että en useinkaan ainakaan ekalla pelikerralla jaksa keskittyä juoneen vaan saatan skipata juonikohtaukset ja keskittyä pelaamiseen. Tällöin todellakin ollaa siinä tilanteessa, ettei hyvä juoni pelasta jos pelaaminen ei ole kivaa. Kun taas jos pelaaminen on kivaa ja peli pääsee uudelleen pelattavien listalle, ehkäpä sen juonenkin jaksan sillä kertaa käydä läpi.

Sekavaa ja päätöntä kommentointia, mutta kai siinä jotain asiaa oli.

FatHazard kirjoitti...

Puhut asiaa. Itsekin löydän toistuvasti kokoelmani ärsyttävimmät levyasemien sisältä, ja oikeastaan se, ettei seuraa juonta ensimmäisellä pelikerralla saattaa tuodakin peliin mukaan pitkäikäisyyttä. En ole itse koskaan kokeillut, pitääpä ensi kerralla testata tämäkin. :)