Mikäli löytyy ehdotuksia, kysymyksiä, sanottavaa tai jotain muuten vain kommentteihin kuuluvaa, älkää pelätkö vaan kommentoikaa rohkeasti, kommentteihin pyritään aina vastaamaan ja kommentointi on avointa myös ilman mikäännäköisiä tunnuksia. Kommentteja siis!

tiistai 3. heinäkuuta 2012

FPS moninpelit - Kyllästyttävää ja yksitoikkoista?


Viime viikkoinen kirjoitukseni sai minut pohtimaan aikaisempia Aliens- ja Aliens versus Predator -pelejä. Siitä ajatukseni ohjasivat minut kysymyksen ääreen: Miksi pidin vuosia sitten julkaistusta Aliens versus Predator 2:sta? Oikea vastaus tähän on moninpeli. Pelissä ei ihastuttanut tavallinen Team Deathmatch, vaan pelimoodi, joka nykyään uusimmassa AvP:ssä tunnetaan nimellä Infestation. Infestationin tarkoituksena on selvitä mahdollisimman pitkään, ja aina kun joku kuolee, muuttuu itse alieniksi. Pelin nopeatempoisuus ja mielenkiintoiset kartat takasivat mukavat hetket pelin parissa. Siis niin pitkään kuin moninpeliä pääsi pelaamaan. Mikä tässä, ja muissa moninpeleissä, kuitenkin nykyään mättää?

Jos nyt verrataan edellä mainittuja pelejä, vika on suurelta osin kartoissa. Valintoja on vähän, sekä kartat ovat pieniä ja usein myös liian helppoja ihmisille. Nopeatempoisuus on hyve, mutta vääränlaisissa kartoissa sitä ei vaan pääse hyödyntämään ollenkaan. Toivottavasti jotain positiivista muutosta tähän ongelmaan tulee helmikuussa uuden pelin mukana.

Sen lisäksi, että kartat ovat joissakin peleissä hieman huonohkoja, pelit ovat hieman yksitoikkoisia. Ymmärrän sen, että Team Deathmatchit ja vastaavat ovat jokaisessa. Se nyt vaan on must. Mutta omaperäisyyden puuttuessa etenkin saman pelisarjan sisällä (Call of Duty esimerkiksi), alkaa meno käydä tylsäksi ja jää pelin seuraavat osat ostamatta kokonaan. Call of Duty- sarjassa bonuspisteet tulevat zombiemoodista. Omasta mielestäni Survival on useimmissa peleissä parasta herkkua, niin myös tässä. Yksitoikkoisuutta poistetaan ovelilla kartoilla (tässä ne oikeasti toimivat) sekä erikoisjuomilla ja hieman vaihtelevilla zombieaalloilla. Jos kuitenkin jatketaan esimerkillä Call of Duty, niin sen moninpeli on muuten samanlaista jokaisessa sarjan sisäisessä ja ulkopuolisessa pelissä. Tämä on tylsää. Todella tylsää. Edellä mainittujen ongelmien takia myös tulos on tylsä.

Sama kaava toistuu liian monessa räiskintäpelissä. Onneksi ongelmaa ei ole juurikaan muissa kuin FPS-peleissä. Hyviä moninpelejä löytyy omaperäisyytensä puolesta ainakin Little Big Planetista ja Minecraftista. Strategiapelit voivat toisinaan olla yksipuolisia, mutta ainakin omasta mielstäni mielenkiintoisia. Näiden moninpelit ovat melkein ainoita laatuaan, mikä ei yksin tee siitä hienoa, mutta ne ovat sitä siitä huolimatta. Nyt en sano, että olisi helppoa muuttaa FPS-pelien moninpelit mielenkiintoisiksi, vaan että se on mahdollista. Niiden normaalien lisäksi pitäisi saada jotain, joka tekee pelistä mainitsemisen arvoisen kaikkien muiden pelien joukosta. Tai sitten olen itse vain kyllästynyt FPS-peleihin, enkä oikeastaan tiedä niistä mitään. Oli miten oli, ainakin henkilökohtaisesti odottelen, että joku oikea taho keksii, että matkiminen ei ole ainoa keino.

Ei kommentteja: