Paljon on siitä puhuttu. Huonoksi on
haukuttu, ja samalla hyväksi kehuttu. Spec Ops: The Line on
tietenkin kyseessä. Teoksen tuottajina on toiminut Yager
development, Darkside Game Studios sekä Blind Squirrel Games Inc. ja
peli on saanut niin monia
mielenkiintoisia arvosteluja, jotka puhuivat sen erilaisuudesta ja
juonipainotteisuudesta, että olihan sitä nyt ihan pakko itsekin
kokeilla.
No aloitetaan vaikkapa hyvästä ensin.
Peli todellakin on erilainen. Juonipainotteisuus näkyy selkeästi ja
juonen tapahtumat yllättävät ja niitä on mukava seurata. Loistava
seikkailupitoinen tarina menee yksinkertaisesta tiedustelusta aina
eeppiseen selviytymiseen saakka, pelaajan tehdessä valintoja, jotka
vaikuttavat siihen, kuinka tilanne jatkuu. Turha kuitenkaan odottaa
minkäännäköistä tunteellista reaktiota, sillä itse en ainakaan
pystynyt yhdistää itseäni tilanteeseen mitenkään. Tärkeän
hahmon kuolema usein tuntui ikään kuin rivisotilaan kaatumiselta.
Cut scenetkin on melko hyvin ohjattu ja ne tuntuvat melko
elokuvamaisilta paikoittain ja sulava siirtyminen pelin ja
kohtauksien välillä on tehty niin saumattomasti, ettei siitä voi
mitenkään tekijöille valittaa.
Aina pitää muistaa poseerata.
Myös grafiikoissa on tekijät hyvin
onnistuneet. Joskaan ne eivät ole mitenkään maailman
parhaimmistoon kuuluvia, mutta ne sopivat hyvin peliin varsinkin, kun
ottaa huomioon ympäristön. Pelissähän siis seikkaillaan Dubaissa,
jonka ovat monet hiekkamyrskyt tuhonneet lähes täysin, joten sen
voi kuvitella olevan hyvin pölyistä ja luotien viuhuessa myös rapa
lentää. Varsinkin loppua kohden mentäessä, kun pelin päähenkilö
on ottanut jo paljon osumaa näyttää hän suhteellisen
realistiselta pienien säröjen välillä rikkoessa kokonaisuutta.
Äänimaailma ei kuitenkaan ole mennyt
ihan nappiin lukuun ottamatta muutamia poikkeuksia. Tietyissä
kohtauksissa soi menevä musiikki taustalla ja se sopii todella hyvin
pelin sen hetkiseen tunnelmaan, jossa on paljo juoksemista ja
räiskimistä. Muuten ei musiikkia edes taustalla oikeastaan
huomannut, mikä olikin vain hyvä asia pelin tunnelmaan nähden.
Aseet paukkuu kuten missä vain muussakin kolmannen persoonan
räiskintäpelissä, joten sekään ei erikseen nosta äänimaailman
tasoa. Ääninäyttely on cut sceneissä toimivaa ja luontevaa,
MUTTA, joka pelissä on aina yksi iso MUTTA, in-game ääninäyttely
ja in-game huudot. Usein törmäsin ärsyttävään ongelmaan, että
kun lataan asetta, vaikka vihollisia ei olisi lähimaillakaan huutaa
päähenkilö lujaan ääneen ”COVER ME, I´M RELOADING” tai
jotain muuta vastaavaa. Peliä pelatessa saa myös tottua siihen,
että jokaisen vihollisen kuollessa kuulee, kun joku kiljaisee
jotakin juustoista suuntaan ”KILL F***ING CONFIRMED” tai ”HE´S
DEAD” Onneksi näihin loppujen lopuksi tottuukin ja ne hukkuu
konetuliaseiden paukkeeseen.
Monen vihollisen viimeinen näkymä.
Pelin keskinkertaisin osa on täysin
suoraan itse gameplay. Tavallistakin tavallisempi coverjärjestelmä,
joka on jo niin monesti käytetty. Juokseminen, suojaan meneminen ja
kaverin nostaminen tehdään kaikki spacesta. Siis oikeasti, se ei
tule ikinä toimimaan. Vaikka Mass Effectin lisäksi kuinka moni sen
tekisi, ei se tulisi toimimaan. Tässäkin se virhe on siis tehty,
mutta se ei onneksi haittaa, tosin annetaan nyt kuitenkin ilmi se
että siinä järjestelmässä ei vaan ole mitään järkeä.
Juoni on siis pelin vahvuus, ja loput
sekoittuukin sitten sopivasti mukaan. Kyseessä ei siis ole millään
muotoa räiskintöjen merkkiteos, mutta kyllä peli on hankkimisen
arvoinen.
Hyvää:
Juoni
Huonoa:
Järjetön keskinkertaisuus kaikessa
muussa
78/100
Ja ei muuta kuin seuraavaa
arvosteltavaa odotellessa, by FatHazard.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti